گروه سیاسی: با وجود اینکه بنا به گفته رئیس سازمان بازرسی کل کشور دولت باید تا 12اسفندماه سال گذشته وزارت ورزش و جوانان را تشکیل می‌داد، دیروز معاونان رئیس‌جمهوری توجیهات جدیدی درباره تاخیر دولت در اجرای این قانون آوردند.

مجلس شورای اسلامی

روز گذشته معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت که مصوبه مجلس - ماده واحده تشکیل وزارت ورزش و جوانان- تکلیفی در این زمینه متوجه دولت نکرده و تصریح کرده است که 2 سازمان ملی جوانان و تربیت بدنی در هم ادغام و وزارت ورزش و جوانان تشکیل شود.فاطمه بداغی در حاشیه جلسه هیات دولت افزود: در ادامه متن مصوبه هم از عبارت اقدام قانونی لازم در این خصوص استفاده شده است که مشخص نکرده کدام مجموعه، مجلس یا دولت باید این اقدام لازم را انجام دهند و اول باید برای وزارتخانه جدیدالتاسیس سرپرست تعیین یا شرح وظایف و اختیارات آن تبیین شود و لذا از این منظر مبهم است.

شاید این همان ابهام‌هایی باشد که ابتدا اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و سپس محمود احمدی‌نژاد از آن سخن گفته بودند. مشایی اسفندماه سال گذشته و تقریبا یک هفته پس از مهلتی که پورمحمدی آن را به‌عنوان آخرین مهلت تاسیس وزارت ورزش و جوانان اعلام کرده است گفته بود: در دولت در حال بحث درباره اجرای قانون مصوب مجلس در زمینه تشکیل وزارت ورزش و جوانان هستیم؛ ابهامات و موانع حقوقی بر سر ایجاد این وزارتخانه وجود دارد که باید ابتدا این سؤالات و ابهامات رفع شود.

بعد از آن مجتبی ثمره هاشمی دستیار ارشد محمود احمدی‌نژاد از نامه‌ای خبر داد که قرار است درباره ابهامات تشکیل این وزارتخانه به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بنویسد؛ هر چند پیش از آن لطف‌الله فروزنده معاون توسعه و برنامه‌ریزی انسانی رئیس‌جمهوری از نامه محمود احمدی‌نژاد به رهبر معظم انقلاب در این باره نیز خبر داده بود. محمود احمدی‌نژاد البته نظر اصلی خود را در این باره در برنامه تلویزیونی خود گفت.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی درباره تشکیل وزارت ورزش و جوانان و نظر دولت در این خصوص، ‌اظهار داشت: از نظر دولت، قانونی که برای تشکیل این وزارتخانه داده‌اند دارای چند ابهام است که اجرای آن را با مشکل مواجه می‌کند. بدون تردید کسی که می‌خواهد قانون را اجرا کند باید نقشه‌ای روشن و واضح در اختیار داشته باشد، نقشه مبهم مجری را با مشکل مواجه می‌کند که در نهایت کار دچار آسیب می‌شود.
وی از توافق دولت و مجلس برای ایجاد کمیته مشترک به‌منظور رفع ابهامات تشکیل وزارت ورزش و جوانان خبر داد و گفت:‌ توافق شده که با تشکیل کمیته مشترکی اصلاحات مختصری درباره قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان تشکیل شده و ابهامات آن برطرف شود.

اما این کمیته از نظر مجلسی‌ها تشکیل نشده است. کما اینکه کاظم دلخوش عضو فراکسیون ورزش با تاکید بر تسریع در روند تشکیل وزارت ورزش و جوانان از سوی دولت و معرفی وزیر، نسبت به اقدام دولت برای تشکیل کمیته‌ای برای رفع ابهامات این قانون گفت: ایجاد کمیته، کار گروه و امثال اینها مبنای قانونی ندارد زیرا ابتدا باید وزارتخانه تشکیل شود و سپس اگر دولت نقطه ضعفی احساس کرد، لایحه بیاورد و اصلاحات را انجام دهد.

البته دیروز معاونان رئیس‌جمهور هم اذعان کردند که این کمیته هنوز جلسه‌ای تشکیل نداده است. محمدرضا میرتاج الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در مورد بحث تشکیل کارگروه مربوط به رفع ابهامات دولت درخصوص وزارت ورزش و جوانان گفت: هنوز در این خصوص کارگروه، جلسه‌ای تشکیل نداده و پس از نهایی‌شدن مسئله و رفع ابهامات، سرپرست به مجلس معرفی شده و کارهای قانونی انجام می‌گیرد.
فاطمه بداغی هم درخصوص فعالیت کارگروه مشترک دولت و مجلس برای رفع ابهامات مربوط به تشکیل وزارت ورزش و جوانان توضیح داد: گفت‌وگوهایی انجام شده و ما درصدد هستیم به‌زودی نشست مشترکی را در این زمینه برگزار ‌کنیم. وی تاکید کرد: موضوع تشکیل وزارت ورزش و جوانان با رایزنی بین دولت و مجلس پیگیری می‌شود و بعد از برگزاری این نشست نتیجه آن اعلام خواهد شد.

دیوان محاسبات، سازمان تربیت بدنی را به رسمیت نمی‌شناسد

معاون پارلمانی دیوان محاسبات گفت: فعالیت‌های نظارتی دیوان محاسبات براساس قانون است و ما مطابق قانون عمل می‌کنیم لذا از لحظه‌ای که قانون ایجاد وزارت ورزش و جوانان اجرایی شد، از همان لحظه نیز دیوان محاسبات سازمان‌هایی به نام تربیت بدنی و ملی جوانان را نمی‌تواند به رسمیت بشناسد، بنابراین دیوان محاسبات از همان زمان به بعد فقط وزارت ورزش و جوانان را به رسمیت می‌شناسد. فریدون همتی، معاون پارلمانی دیوان محاسبات با اشاره به موضوع ادغام سازمان‌های ملی جوانان و تربیت بدنی گفت: از هر لحظه‌ای که قانون، موجودیت یک سازمان را به پایان می‌رساند، از همان لحظه هم دیوان محاسبات آن سازمان یا وزارتخانه را نمی‌تواند به‌عنوان یک سازمان یا وزارتخانه تلقی کند چرا که معیار دیوان محاسبات کشور قانون است و زمانی که قانون اعلام کند که فلان وزارتخانه از فلان تاریخ باید تشکیل شود، ما آن وزارتخانه را به‌عنوان یک وزارتخانه رسمی محسوب می‌کنیم و نظارت خود را هم بر آن وزارتخانه اعمال می‌کنیم.

کد خبر 135404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز